BørneTelefonen, Børns Vilkår
Børn og unge i Danmark fortæller os hver dag historier på BørneTelefonen, der ikke er for børn. Men historierne er deres. Det er historier om vold, mobning, misbrug, seksuelle overgreb og sult. Det er historier om angst, digitale krænkelser, selvskade og tanker om selvmord. Ensomheden hos et svigtet barn eller en svigtet ung er afgrundsdyb. Og håbet hos den svigtede er sjældent til at få øje på. Men modet, de viser, når de rækker ud og får vores hjælp, vælter os omkuld af beundring og respekt. Vi voksne er alle børn, der er blevet gamle. Vi ved, hvad en tryg barndom giver, og hvad en utryg barndom tager. Nu er det vores pligt at beskytte og hjælpe de svigtede børn og unge. Vi skal tale højt om, at svigt foregår. Vi skal spotte svigt. Vi skal udrydde årsagerne til svigt. Og vi skal stoppe dem, der svigter.
Vær med. Stop svigt
Børns Vilkår er en privat, humanitær og politisk uafhængig organisation, der arbejder for, at alle børn i Danmark skal have en tryg opvækst. Hjertet i vores arbejde er BørneTelefonen, som er den mest anerkendte, og samtidig den mest benyttede, rådgivningslinje for børn i Danmark, som har brug for at blive hørt og få gode råd om alt fra forelskelse til alvorlige svigt.
Børns Vilkår gennemførte i 2021 mere end 60.000 rådgivninger med børn, unge og forældre på BørneTelefonens platforme, men registrerede samtidig mere end 100.000 henvendelser fra børn og unge, der ikke kom igennem til en rådgiver. Det betyder, at børn, der eksempelvis er i akut fare enten fysisk eller psykisk, risikerer at blive mødt af en telefonsvarer.
Børns Vilkår arbejder kontinuerligt på at øge ressourcerne på BørneTelefonen for at kunne hjælpe så mange børn og unge som muligt. Med donationer fra fonde, herunder Fonden af 1982, fik vi i november 2021 endelig mulighed for at holde BørneTelefonen døgnåben. Vi er så glade for, at ingen børn og unge længere skal være alene med deres bekymringer om natten. Nu kan vi tilbyde hjælp døgnet rundt, 365 dage om året. Rekruttering af flere frivillige rådgivere er en anden afgørende faktor i forhold til at kunne hjælpe flere børn og unge på BørneTelefonen. Børns Vilkår har pt. ca. 700 frivillige rådgivere på BørneTelefonen, og målet er at hæve antallet af frivillige til hele 850 inden udgangen af 2022. Målsætningen for 2022 er 71.000 rådgivninger på BørneTelefonen.
Nedenstående figur viser udviklingen i antal rådgivninger på BørneTelefonen i perioden 2014-2021:
Nedenfor ses top-10 over de hyppigste emner på BørneTelefonen i 2021: